Airtrack eller trampolin - hvad er sjovest?

Her i sommers kunne vi i en rigtig stor del af de danske haver, se en ny havetrampolin eller en Airtrack. Nu da mange af os, valgte at holde sommerferien hjemme, så skal der selvfølgelig ske lidt der. Og med det gode vejr vi har haft, så kunne en trampolin eller en Airtrack jo give rigtig god mening. Men hvad er sjovest at bruge, er det trampolinen eller er det Airtracken? Lad os prøve at se lidt nærmere på begge typer af redskaber til aktiv leg i haven. 

Læs mere: Vælge den bedste Airtrack til træning hjemme

Hvem skal vælge en Airtrack?

Er du til gymnastik, parkour, cheerleading eller tumbling så går du bestemt ikke galt med at vælge en Airtrack. Også hvis du blot er typen som elsker at lave saltoer, kraftspring og den slags, så er Airtracken rigtig sjov at bruge. Den er ikke helt så nem at benytte som en trampolin, men når du først har teknikken i orden, så har du mange flere muligheder på Airtracken, frem for på trampolinen. På en Trampolin får du mere højde på dine spring, hvilket gør det lidt nemmere at øve springene, eller lave mange saltoer eller skruer i et spring. Men du får ikke samme fart på, eller samme mulighed for at sammensætte spring serier som du gør på Airtracken. For mange betyder dette at når du først kan dine spring, så vil du ofte få mere glæde af Airtracks frem for trampolinen. Vi ser jo desværre også alt for ofte at mange kun benytter deres trampolin de første par måneder de har den. 

Læs mere: Hvordan massage kan forbere din daglige velværd og trivsel

Hvem skal vælge en trampolin?

Men hvem er det som så som bør vælge en trampolin frem for en Airtrack. Har man slet ikke nogle gymnastiske færdigheder og er man blot interesseret i at hoppe lidt rundt, så er trampolinen jo det oplagte valg. Den kan bruges selv af folk der ikke kan udføre et eneste gymnastisk spring eller hop. Trampolinen er også et godt træningsredskab til at øve de forskellige spring på. Den ekstra højde du får på springene i forhold til på Airtracken (eller en standard gymnastikmåtte for den sags skyld) gør det meget nemt at lære og træne forskellige spring. Mange syntes også det er rigtig sjovt med den store højde man kan få på nogle trampoliner. Det sker at jeg selv nogle gange på den helt store model, syntes jeg næsten kommer lidt for højt op til det stadig er sjovt.
Den fejl som de fleste desværre typisk laver når de køber en trampolin, er at købe en for billig model. Trampoliner er sjove, men de bliver hurtigt kedelige hvis den er for lille til dit behov, eller hvis kvaliteten ikke er god nok. Derfor vil jeg også anbefale at du går efter en ordentlig model, som f.eks. en Berg trampolin frem for et af de billige mærker i det lokale supermarked. 

Læs mere: Motion og sport - hvad skal du dyrke?

Kombinere Airtracks og trampoliner

Men er man absolut tvunget til at skulle vælge imellem en trampolin og en Airtrack? NEJ bestemt ikke hvis du spørger mig. Du kan med stor fordel benytte begge typer af træningsredskaber og dermed få endnu mere ud af din træning. F.eks. benytte trampolinen til at lære ny spring og teknikker på, for derefter at sammensætte dem med andre spring på Airtracken. Eller de dage hvor du måske ikke lige er i humør til den type træning man ofte laver på Airtracks, så er det måske mere afslappende at benytte trampolinen lidt i stedet for. Derfor ser vi også at mange af dem som virkelig går op i sin sport - både har en Airtrack og en trampolin ude i haven. Og vi ser at de flittigt benytter begge dele. 


Jeg håber dette gav dig en lidt bedre forståelse for hvad du bør vælge, hvis valget står imellem en trampolin og en Airtrack. Personligt kan jeg bedst lide Airtracken, men der er dage, hvis jeg bestemt foretrækker at træne på trampolinen, eller bare ikke gider at finde Airtracken frem. Trampolinen står der jo altid, og er klar til at springe på med det samme. Skulle du have lyst at læse mere om gymnastik eller sport, så se nogle af mine gamle blog indlæg. Jeg er selv utroligt interesseret i de fleste typer af idræt og motion, men gymnastik er nu min favorit disciplin og noget jeg bruger flere timer om ugen på.
Lige for tiden har jeg dog lidt problemer med rygge, som jeg får massage 3 gange om ugen for. Så for mig er det derfor ikke nogle vilde spring lige for tiden. Og her er trampolinen lidt mere skånsom.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Massage og træning - hvorfor kombinere de 2?

Airtrack som julegave til dit barn

Hvorfor købe en Airtrack til haven?